Gå till innehåll
Hallsta Ridklubb

Försäkring

Som medlem i HARK är du försäkrad via Svenska Ridsportförbundets försäkring hos Folksam. Råkar du ut för en olycka anmäler du själv din skada, du kan be personalen om hjälp.

Svenska Ridsportförbundet - Folksam

Alla medlemmar i en förening som är ansluten till Svenska ridsportförbundet omfattas av en olycksfallsförsäkring via sitt medlemskap. Det är en trygghet och en medlemsförmån som vi kan erbjuda dig via vår huvudsponsor Folksam.

Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som inträffar under:

• Aktivitet anordnad av SR, dess distriktsförbund, medlemsförening eller i samverkan med medlemsförening.
  • Enskild ridning och träning
  • Direkt färd till och från verksamhet enligt ovan

Om träningen eller tävlingen anordnas på annan ort än hemorten (även utomlands) gäller försäkringen också under resor och vistelse i samband med sådan resa.

Den försäkring som tidigare ingick i tävlingslicensen har ersatts av den nya gemensamma olycksfallsförsäkringen med bättre villkor.

Olycksfallsskydd för person

Detta är en försäkring som ingår i våra hästars försäkring i Folksam. Om du till exempel trillar av eller blir skadad i samband med hantering av häst.

Försäkringen lämnar en ersättning för direkta följder av olycksfallsskada. En olycksfallsskada är en kroppsskada som den försäkrade drabbats av genom en oförutsedd plötslig yttre händelse. Försäkringen täcker även vissa tandskador och vid medicinsk invaliditet.

Anmäl en skada

För att anmäla en skada ringer du som medlem eller din målsman 0771-950 950. Glöm inte att säga att du är medlem i SR. Berätta även vilken häst det handlar om. Vid behov kan du kontakta ridskolan för att få ett försäkringsnummer. Du kan även anmäla olycksfallsskada på folksam.se/ridsport.

Publicerad: 2022-09-04

Senast uppdaterad: 2022-08-15