Medlemskoordinatorer

År 2019 införde föreningen en post för medlemskoordinatorer med syfte att peppa, informera och ragga medlemmar till att jobba ideellt.

Vi hjälper till med att samordna arbetet med HARK-insatsen och håller i ridgruppsträffar där vi vill träffa alla ridande för att höra era åsikter om vad som fungerar bra och vad vi kan förbättra. Vi kan alla hjläpa till med att driva vår förening framåt!

Frågor eller funderingar kontakta oss: Moa.Nilsson@hallstaridklubb.se Hanna.Johansson@hallstaridklubb.se

Ideella krafter

Hallsta Ridklubb är en föreningsdriven ridskola. Det innebär att alla som är medlemmar i klubben också ”äger” verksamheten. Dina insatser som klubbmedlem påverkar kvalitet och pris på ridskolan.

I föreningen har vi personal anställd för att ta hand om saker som kräver specifik kompetens på hög nivå och/eller som är absolut nödvändiga för att vi dagligen kan bedriva vår kärnverksamhet med hög kvalitét. Det inkluderar planering och administration av ridskolan, daglig skötsel av vår anläggning och våra fina hästar samt utbildning av både hästar och ryttare.

För att kunna bedriva en verksamhet som HARK på bästa sätt är vi även beroende av ideellt engagemang, det gör att vi kan försöka hindra kostnader och därmed priser från att rinna iväg.

Hur ideella insatser planeras och realiseras har vi jobbat med på olika sätt genom åren och det uppdateras löpande. Vi påbörjade denna modell, som vi kallar HARKinstatsen, med poäng och möjlighet till belöning 2018 och är nu inne på det femte året - 2024. Syftet är dels att belöningen ska vara en morot men också att vi ska kunna följa hur många idella timmar som läggs ner i verksamheten. Du kan läsa mer om HARKinsatsen på den egna sidan till vänster.

Nytt för 2024 är att alla medlemar ska hjälpa till med diverse olika uppdrag. Alla ridgrupper har blivit tilldelade ett rum/område att ansvara över genom att städa och hålla det i toppskick. Våra tävlingsryttare har blivit tilldelade att hjälpa till som funktionärer. Om man inte kan sin tilldelade dag/ eller uppgift så får man själv ansvara för att hitta en ersättare.

Vi har också olika arbetsgrupper som administreras av styrelsen och personal inom föreningen. Grupperna har olika ansvarsområden och det går bra att ingå i en arbetsgrupp utan att sitta i styrelse eller jobba på klubben. Du kan läsa mer om arbetsgrupperna här.

På HARK har vi en målsättning om att vår förening ska vara till för alla – verkligen alla, oavsett förutsättningar, och vi jobbar ständigt på att uppfylla detta mål!

Publicerad: 2022-09-18

Senast uppdaterad: 2024-04-16