Säkerhet på HARK

Klädsel vid ridning

Säkerhetsväst

Ridskolan äger ett antal säkerhetsvästar som du kan låna till ditt ridpass. Dessa skyddar rygg, axlar och revben vid fall. Det är en bra förmån att kunna låna dessa västar, som kostar någon tusenlapp att köpa. Vi måste därför hjälpas åt att sköta västarna så att de håller i många år. Häng alltid upp västen efter du använt den.

Tänk också på att den ska sitta rätt på din kropp, fråga gärna din intstruktör om hjälp. Alla elever under 18 år ska bära väst vid markarbete, hoppning och uteritt, men vi rekommenderar våra elever att alltid bära väst vid ridning.

Hjälm, skor och kläder

Vid all ridning ska godkänd hjälm bäras och hakbandet ska vara fastspänt. Du ska ha en sko/stövel med klack, som förhindrar att foten glider in i stigbygeln och fastnar. Använd bekväma kläder och byxor med få sömmar, då du annars lätt kan få skavsår.

Regler vid hantering av häst

Vi rekommenderar alla barn att använda hjälm vid skötsel av hästarna

• Alla under 15 år måste ha hjälm när man leder häst till och från hage
  • Använd gärna skötselplatserna