Funktionär på dressyrtävling

Här kan du läsa om vilka funktionärer som behövs på en dressyrtävling.

Skrivare

Du är sekreterare åt domaren som bedömer ekipagets ritt. Du behöver vara hyfsat snabb på att skriva för hand och det är bra om du känner till hur ett dressyrprotokoll ser ut.

Protokollkurir

Du hämtar pappret/protokollet som skrivaren har skrivit domarens bedömning på och lämnar det till personalen i sekretariatet. Domaren sitter på kortsidan av tävlingsbanan.

Speaker

Du sitter i speakerrummet och välkomnar ekipagen in på tävlingsbanan. Du kommer ha en startlista att utgå ifrån och du behöver tycka om att prata inför publik. Tävlings-ledaren hjälper dig med vad du exakt ska presentera.

In- och utsläpp

Vid insläppet ansvara du för att rätt ryttare står redo och släpps in på banan, du får en startlista för att kunna hålla reda på vem som är på tur. Om utsläppet är på samma ställe släpper du även ut dem, annars sköts detta av en annan person. För utsläpp behövs ingen lista.

Sjukvårdare

Alla tävlingar behöver ha en sjukvårdare. Du som har aktuell HLR-utbildning kan ställa upp som sjukvårdare. Du behöver såklart känna sig trygg med uppgiften, om olyckan skulle vara framme.

Säkerhetsansvarig

Har ett övergripande säkerhetsansvar. Det låter kanske som ett stort ansvar men det är inte så farligt, i korta drag innebär det att du har koll på området och kollar att alla avspärrningar följs (vissa områden är till exempel hästfria). Du är också den som tillkallar ambulans om det skulle behövas.

Parkeringsvakt

Kanske vår viktigaste funktionär!
Det är du som hälsar alla välkommen och ger ett första intryck av oss som arrangörer. Det är en fördel om du tycker om att prata med nya människor. Du visar alla var de kan parkera. Vid större tävlingar är ni flera för att kunna hjälpas åt med logistiken.

Sekretariat

I sekretariatet behöver du kunna programmet equipe. Där igenom sköts det mesta som protokollräkning, stryka, efteranmäla m.m. Dessutom hjälper du de tävlande med att svara på frågor och funderingar och granskar vaccinationer samt skriver ut startlistor till funktionärer. Till din hjälp med att svara på frågor har du till exempel tävlingsledare och huvuddomare. Distriktet brukar genomföra sekretariats utbildningar med jämna mellanrum.

Publicerad: 2022-09-18

Senast uppdaterad: 2022-09-01