Funktionär på hopptävling

Här kan du läsa mer om vad det innebär att vara funktionär på en hopptävling.

Banpersonal

Står på tävlingsbanan och bygger upp hinder som rivs, krattar lite framför och bakom hinder vid behov. Hjälper till att bygga om banan när det är dags för en ny klass (tillsammans med banbyggaren). Vi har en åldersgräns på 14 år, just för att man behöver kunna hålla fokus uppe och hålla koll på den ryttare som är igång och hoppar.

Flaggare

Ingår i banpersonalen. När vi har digital tidtagning behövs bara en som flaggar startlinjen och det innebär att man sänker ned en flagga när ekipaget korsar startlinjen. Detta är för att tidtagaren i domartornet ska se när de ska starta tiden. Det behöver vara samma flaggare i en hel klass, för att det ska bli lika för alla tävlande.

Utan digital tidtagning kan det behövas fler flaggare, om start och mål är nära varandra kan det dock vara samma person.

Tidtagare

Sitter i domartornet och samarbetar med domaren och övriga domarassistenter. Du får ett tidtagarur och tar helt enkelt tiden på det tävlande ekipaget.

Protokollskrivare

Även i hoppningen skrivs ett protokoll. Detta kan du behöva sitta och kika lite på innan du gör det själv. Det går ut på att skriva in i ett protokoll om de river något hinder eller får en olydnad.

Framhoppning

På framhoppningen brukar det vara ett maxantal ryttare tillåtna samtidigt. Du som framhoppningspersonal håller koll på antalet, prickar av och släpper in ryttarna efter startlistan när ryttaren som gått in på banan har lämnat plats.

Mellan klasserna ansvarar du för att byta håll på hindren så nästa klass kan hoppa fram åt andra hållet. Du ska också hjälpa till med att plocka bort hinder om banan ska harvas eller vattnas.

Insläpp och utsläpp

Vid insläppet ansvarar du för att rätt ryttare står redo och släpps in på banan, du får en startlista för att kunna hålla reda på vem som är på tur. Om utsläppet är på samma ställe släpper du även ut dem, annars sköts detta av en annan person. För utsläpp behövs ingen lista.

Sjukvårdare

Alla tävlingar behöver ha en sjukvårdare. Du som har aktuell HLR-utbildning kan ställa upp som sjukvårdare. Du behöver såklart känna sig trygg med uppgiften, om olyckan skulle vara framme.

Säkerhetsansvarig

Har ett övergripande säkerhetsansvar. Det låter kanske som ett stort ansvar men det är inte så farligt, i korta drag innebär det att du har koll på området och kollar att alla avspärrningar följs (vissa områden är till exempel hästfria). Du är också den som tillkallar ambulans om det skulle behövas.

Parkeringsvakt

Kanske vår viktigaste funktionär!
Det är du som hälsar alla välkommen och ger ett första intryck av oss som arrangörer. Det är en fördel om du tycker om att prata med nya människor. Du visar alla var de kan parkera. Vid större tävlingar är ni flera för att kunna hjälpas åt med logistiken.

Trivselansvarig

Ser till att alla medfunktionärer får i sig fika och dryck. Ansvarar för att det hålls snyggt och rent i fikarummet, går med fika till domartornet osv.

Sekretariat

I sekretariatet behöver du kunna programmet equipe. Där igenom sköts det mesta som protokollräkning, stryka, efteranmäla m.m. Dessutom hjälper du de tävlande med att svara på frågor och funderingar och granskar vaccinationer samt skriver ut startlistor till funktionärer. Till din hjälp med att svara på frågor har du till exempel tävlingsledare och huvuddomare. Distriktet brukar genomföra utbildningar med jämna mellanrum.

Publicerad: 2022-09-18

Senast uppdaterad: 2022-09-03